Automatische versnellingsbak spoelen/flushen

Steeds meer auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een (half) automatische versnellingsbak. Fabrikanten gebruiken diverse benamingen zoals;

  • DSG – Volkswagen, Audi, Skoda
  • DCT – Ford
  • Tiptronic – Porsche
  • CVT – Kia, Ford
  • Geartronic – Volvo
  • 2 Tronic – Peugeot, Citroen

Waarom versnellingsbak spoelen en ATF olie verversen?

Door het gebruik vervuilt en verouderd de ATF olie in de automatische versnellingsbak. In de loop der tijd kan dit versnellingsbakproblemen veroorzaken.

Veel automaatbakken hebben vanaf de fabriek een longlife ATF olie. In de praktijk geeft dit toch veel problemen, welke zich uiten in slecht schakelen en functioneren van de automaatbak. De oorzaak hiervan is de aantasting van de ATF olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht (hygroscopisch), vuil (slijtage) en veroudering van de ATF olie, waardoor de automaatbak componenten worden aangetast.

Ook is de slijtage van de koppelingsplaten in de koppelomvormer een belangrijke factor. Deze kleine deeltjes zwerven in de ATF olie en zetten zich af in de hele automaatbak en beïnvloeden de stuurventielen en andere componenten. Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie, versnelde slijtage en vervuiling van de ATF olie. Dit is te herkennen aan de zwarte kleur.

Indien de fabrikant geen ATF olieverversingintervallen voorschrijft, is olie verversen om de 60.000km of 120.000km aanbevolen mede afhankelijk van het type, gebruik en belasting van de automaatbak.

Welke klachten komen we zoal tegen?

  • Schokken met doorschakelen
  • Niet goed kunnen kiezen en vasthouden van versnelling
  • Kick-down functioneert niet goed
  • Schommelende toerentallen
  • Slippen
  • Verhoogt brandstofverbruik

Waarom een automatische versnellingsbak spoelen in plaats van alleen verversen?

Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en niet wordt gespoeld, kan maar een gedeelte van de ATF olie worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet). Hiermee wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild, door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Het effect van de nieuwe ATF olie wordt weer gedeeltelijk teniet gedaan, er vindt slechts een minimale kwaliteit verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Door de opbouw van een automatische versnellingsbak, wordt er bij gewoon verversen ongeveer 60% van de olie vervangen. Er blijft dus oude olie achter in o.a. het hydraulische kleppenhuis en de koppelomvormer, door nu de versnellingsbak te “spoelen“ wordt tot 90% van de oude olie vervangen, het spreekt voor zich wat beter is.

Vervangen filter Automatische versnellingsbak noodzakelijk

De meeste automatische versnellingsbakken zijn uitgerust met een filter, uiteraard spreekt het voor zich dat het verstandig is om dit filter na het spoelen te vervangen door een nieuwe.

Software onderhoud, adaptie waardes instellen.

Als de olie een lange tijd niet ververst is, kan ook de software-afstelling reageren op de slecht schakelende versnellingsbak. Dit is uiteraard erg vervelend en daarom is het aan te raden om naast de ATF olie en het filter van de versnellingsbak, ook de software te controleren en eventueel de adaptie waardes opnieuw in te stellen.

Wanneer heeft Spoelen/flushen van de automaatbak geen zin?

Spoelen/flushen van de automatische versnellingsbak is vooral geschikt voor preventief onderhoud, gelijk aan een onderhoudsbeurt aan de motor. Door de versnellingsbak goed te onderhouden zijn de meeste versnellingsbak gerelateerde klachten te voorkomen. Veel klachten zijn met het spoelen en reinigen van de automatische versnellingsbak te verbeteren of te verhelpen. Helaas is dit niet altijd het geval en is het vooraf ook niet aan te geven, of spoelen en verversen het probleem wegneemt, maar zeker het proberen waard. Een revisie of vervanging van de automatische versnellingsbak, is namelijk kostbaarder dan spoelen. Geef de automaatbak dus een spoelbeurt, voordat zich klachten gaan voordoen.

Naar aanvraag