Vastzittende verstuivers of gloeibougies

Iedereen die aan auto’s sleutelt krijgt ermee te maken: onderdelen die niet los willen komen. Bij vastzittende verstuivers of gloeibougies, is het zinvol om direct een specialist in te schakelen. Zonder speciaal gereedschap worden met regelmaat gloeibougies of verstuivers zwaar beschadigd, of de schroefdraad compleet weggeboord.

Waarom gaan verstuivers of gloeibougies vastzitten?

Het antwoord op deze vraag is simpeler dan de oplossing van het probleem: het type materiaal dat gebruikt wordt en de hedendaagse constructie van auto’s zijn de oorzaken. Cilinderkoppen van personenauto’s zijn tegenwoordig bijna altijd van aluminium, verstuivers en gloeibougies van staal. Het verschil tussen de samenstelling van deze metalen – in combinatie met grote temperatuurverschillen en vocht – heeft agressieve vormen van corrosie tot gevolg.

Zoals bekend zet staal uit als het roest. Door de geringe ruimte tussen verstuiver en cilinderkop, gaat de verstuiver of gloeibougie dan vanzelf vastzitten. Lekkage van brandplaatjes is ook een mogelijke oorzaak, verstuivers die een tijdje hebben gelekt zitten vaster dan normaal, maar in vergelijking met gecorrodeerde verstuivers is dit vrij simpel en snel op te lossen.

Vastzittende verstuivers of gloeibougies…. ga niet zelf boren !

Soms weet je het meteen als je het ziet: verroeste verstuivers of gloeibougies en een gecorrodeerde cilinderkop, die zitten vast. Negen van de tien keer komt een gloeibougie gewoon los als je hem met beleid behandelt. Ons advies aan iedereen die ermee te maken krijgt, is: zonder voldoende ervaring vooral niet zelf gaan boren. Een afgebroken gloeibougie, hebben wij er namelijk sneller uit dan een gloeibougie, waar al een boor (scheef) in heeft gestaan.

Speciaal gereedschap noodzakelijk

Voor het demonteren van vastzittende verstuivers en gloeibougies zijn geavanceerde en soms voertuigspecifieke gereedschappen vereist. Om deze te kunnen gebruiken, is het voor ons van groot belang dat de verstuivers of gloeibougies niet beschadigd zijn. Het speciaal gereedschap dat we gebruiken trekt soms met krachten tot wel boven de 15 ton aan de verstuiver, om ze los te krijgen.

Veel voorkomende Merken en Types met vastzittende injectoren
  • Renault Traffic 2.0 2.5 1.9 M9R G9T
  • Mercedes Vito Viano OM601 OM611 OM642
  • Mercedes Sprinter OM601 OM611 OM612
  • Peugeot Volvo 1.6HDI DV6 1.6D
  • Fiat Alfa Opel 1.3JTD 1.3CDTI
Naar aanvraag