Alarmklasse 1,2,3,4 of 5

Alarmklasse 1,2,3,4 of 5  ?

Het kan zijn dat een verzekeringsmaatschappij deze alarmklasse benamingen nog gebruikt. Echter worden deze klasse-indelingen officieel niet meer gebruikt door SCM en het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit, dit kan soms enige verwarring geven.  Eist een verzekering een klasse 4 of 5 alarmsysteem, dan wordt bijvoorbeeld bedoelt een alarm met hellingshoekdetectie uitgebreid met een actief of passief voertuig volgsysteem/Peilzender.

TC Autotechniek geeft advies op maat

Zoals u leest zijn er veel systemen leverbaar, soms heeft u ook persoonlijke wensen als het gaat over de inbouw of bediening van het alarmsysteem, heeft u vragen of wenst u een offerte te ontvangen neem dan contact met ons op. TC Autotechniek is inbouwspecialist en bouwt u alarm of beveiligingssysteem op locatie in, wij zijn met name actief in Brabant en Limburg.  Om inzicht te krijgen in de verschillende alarm-en beveiligingssystemen vindt u hieronder toelichting van onderstaande systemen:
  • Mechanische beveiliging
  • Startonderbreker (voorheen klasse 1)
  • Alarmsysteem (voorheen klasse 2)
  • Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen klasse 3)
  • Voertuigvolgsysteem
  • Peilzenders

Mechanische beveiliging (Bearlock)

Mechanisch houdt in dat er weinig tot geen elektronica aan te pas komt, een BearLock mechanische versnellingsbak- of stuurasslot is daarvan een goed voorbeeld. TC Autotechniek is officieel dealer van BearLock® en gespecialiseerd in de inbouw van Bearlock-systemen in uw auto, camper of bedrijfswagen. Het systeem wordt volledig geïntegreerd ingebouwd, in “harmonie” met de bestaande techniek in het voertuig, daarbij wordt het Bearlock slot ten allen tijde vastgezet door middel van zogenaamde afbreekbouten en/of –moeren, zodat het systeem permanent in het interieur verankerd is.
BearLock is goedgekeurd in een aparte SCM-VbV klasse genaamd MP-03 (Mechanische Protectie).

Bearlock Volkswagen Transporter

Startonderbreker (voorheen alarmklasse 1)

Bestaande uit een systeem met twee automatisch inschakelende blokkeringen, welke beide zorgen dat het voertuig zich niet op eigen kracht kan verplaatsen:
  • Minimaal twee blokkeringen

Alarmsysteem (voorheen alarmklasse 2)

Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, dubbele detectie en alarmering:
  • Startonderbreker
  • Omtrekdetectie
  • Interieurdetectie
  • Akoestische signalering door middel van een gecodeerde noodstroomsirene
  • Optische signalering
  • Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.

Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voorheen alarmklasse 3)

Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, driedubbele detectie en alarmering:
  • Startonderbreker
  • Omtrekdetectie
  • Interieur detectie
  • Hellingshoekdetectie
  • Akoestische signalering door middel van een gecodeerde noodstroomsirene
  • Optische signalering
  • Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.
Goedgekeurd SCM alarmsysteem met interieur-en  hellingshoekdetectie 
Alarmklasse SCM goedgekeurd

Alarmsysteem met hellingshoekdetectie en voertuigvolgsysteem (voorheen klasse 4 of 5)

Naast een alarm systeem kunt u ook kiezen voor een voertuigvolgsysteem of peilzender. Dit kan als een losstaand systeem dienen of als aanvulling op een van bovenstaande systemen. In veel gevallen vereist een verzekering een voertuigvolgsysteem of peilzender i.c.m. met een alarmsysteem.
Hierbij kan gekozen worden voor een;
  • Passief voertuigvolgsysteem
  • Actief voertuigvolgsysteem
  • Anti-Jammingmodule (icm met een voertuig volgsysteem)
Bij voertuigvolgsystemen spreekt men vaak over een passief of actief volgsysteem, een voertuigvolgsysteem zorgt in de eerste plaats voor een adequate plaatsbepaling. Deze systemen werken met een peilzender.

Peilzender

Een peilzender is een na-diefstal terugvindsysteem met dekking in heel Europa. De systemen zorgen ervoor dat uw transportmiddelen goed vindbaar zijn bijvoorbeeld na diefstal. Door het kleine formaat en de interne accu zijn ze overal in een transportmiddel uit het zicht te plaatsen. Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst zenden de peilzenders elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie.  Zowel bij een passief systeem als bij een actief systeem wordt het systeem gebruikt om uw voertuig op te sporen. Bij een passief systeem betekend  dat bij een eventuele inbraak of poging niet direct een signaal naar een meldkamer gaat. Een actief voertuigvolgsysteem daarentegen doet deze melding wel direct naar een officiële gecertificeerde meldkamer (PAC).
Abonnement en app
Indien u  kiest voor een voertuigvolgsysteem dan dient u hiervoor een abonnement af te sluiten. Naast het abonnement voor de meldkamer kunt u namelijk het systeem ook uitbreiden met andere diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een app waarmee u op afstand de startblokkering kunt activeren, traceren, live volgen en rit historie.
Eenvoudig uw auto’s in kaart met een App.
Voertuigvolgsysteem APP

Voertuigvolgsysteem APP

Ritgistratiesysteem en belastingdienst

Kiest u voor de Mi50 of Mi40 van Moving Intelligence dan behoort ook een  rittenadministratie tot de mogelijkheden. Dit systeem heeft een Keurmerk RitRegistratiesysteem (RRS-keurmerk), dit wil zeggen dat het is goedgekeurd door de belastingdienst.

Anti- Jamming module

In principe kunnen Jammers de communicatie verstoren van de Radio Frequentie, GSM, GPRS en andere vormen van draadloze communicatie. Door het signaal van een voertuigvolgsysteem te jammen wordt de communicatie met het voertuig verstoord en kan het mogelijk zijn dat de meldkamer geen contact meer kan maken met een gestolen voertuig. Als een  aanvullende Anti-Jamming module  wordt ingebouwd,  zal uw auto worden geblokkeerd zodra getracht wordt door middel van zogenaamde Jammers  het GPS/GSM signaal te verstoren.
Hieronder ziet hoe een anti-jamming systeem het voertuig blokkeert, zodra de communicatie wordt verstoord.
Anti-Jamming systeem

Anti-Jamming systeem