Automatische versnellingsbak spoelen/flushen

Automaatbak spoelen/flushen

Steeds meer auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een (half) automatische versnellingsbak. Fabrikanten gebruiken diverse benamingen zoals;

  • DSG – Volkswagen, Audi, Skoda
  • DCT – Ford
  • Tiptronic – Porsche
  • CVT – Kia, Ford
  • Geartronic – Volvo
  • 2 Tronic – Peugeot, Citroen

Waarom versnellingsbak spoelen en olie verversen?

Door het gebruik vervuilt en verouderd de ATF-olie in de automatische versnellingsbak. In de loop der tijd kan dit versnellingsbak problemen veroorzaken.

Veel automaatbakken hebben vanaf de fabriek een longlife ATF-olie. In de praktijk geeft dit toch veel problemen welke zich uiten in slecht schakelen en functioneren van de automaatbak. De oorzaak hiervan is de verandering van de ATF-olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht (hygroscopisch) vuil (slijtage) en veroudering van de ATF-olie waardoor de automaatbak componenten worden aangetast.

Ook is de slijtage van de koppelingsplaten in de koppelomvormer een belangrijke factor. Deze kleine deeltjes zwerven in de ATF-olie en zetten zich af in de hele automaatbak en beïnvloeden de stuurventielen en andere componenten. Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie versnelde slijtage en vervuiling van de ATF-olie. Dit is te herkennen aan de zwarte kleur.

Indien de fabrikant geen ATF-olie verversing intervallen voorschrijft is olie verversen om de 60 > 120.000km aanbevolen mede afhankelijk van het type gebruik en belasting van de automaatbak.

Welke klachten komen we zoal tegen?

  • Schokken met doorschakelen
  • Niet goed kunnen kiezen en vasthouden van versnelling
  • Kick-down functioneert niet goed
  • Schommelende toerentallen
  • Slippen automaat
  • Verhoogt brandstofverbruik

Waarom automaatbak ATF-olie spoelen in plaats van alleen verversen?

Omdat er meestal alleen ATF-olie wordt gewisseld en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF-olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF-olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF-olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF-olie weer gedeeltelijk tenietgedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteit verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Door de opbouw van een automatische versnellingsbak wordt er bij gewoon verversen ongeveer 60% van de olie vervangen, er blijft oude olie achter in o.a. het hydraulische kleppenhuis en de koppelomvormer, door nu de versnellingsbak te “spoelen“ wordt tot 90% van de oude olie vervangen, het spreekt voor zich wat beter is.

Vervangen filter automatische versnellingsbak noodzakelijk

De meeste automatische versnellingsbakken zijn uit gerust met een filter, uiteraard spreekt het voor zich dat het verstandig is om dit filter na het spoelen te vervangen door een nieuwe.

Software onderhoud, adaptie waardes instellen.

Als de olie een lange tijd niet ververst is, kan ook de software-afstelling reageren op de slecht schakelende versnellingsbak. Dit is uiteraard erg vervelend en daarom is het aan te raden om naast de techniek en olie van de versnellingsbak, ook de software te laten controleren.

Wanneer heeft spoelen/flushen van de automaatbak geen zin?

Spoelen/flushen van de automatische versnellingsbak is vooral geschikt voor preventief onderhoud gelijk aan een onderhoudsbeurt aan de motor. Door de versnellingsbak goed te onderhouden zijn de meeste versnellingsbak gerelateerde klachten te voorkomen. Veel klachten zijn met het spoelen en reinigen van de automatische versnellingsbak te verbeteren of te verhelpen, helaas kunnen wij geen garantie geven dat spoelen de klachten weg neemt. Geef de automaatbak dus een spoelbeurt voordat zich klachten gaan voordoen.

Naar aanvraag