Peugeot 1007 schuifdeur probleem

Voertuig komt binnen via een andere garage met de klacht dat de rechter schuifdeur niet werkt. Door de garage zijn reeds de deurcontacten a-stijl vervangen door gebruikte exemplaren, het deurslot door een nieuw exemplaar en de motor van de slotontgrendeling is gewisseld met de linkerdeur. Helaas werkt de deur hierna nog steeds niet.
Begonnen wordt met het uitlezen van de storingsgeheugens. De deuraansturing wordt deels door de BSI geregeld en deels door het stuurapparaat van de schuifdeurregeling. Beide stuurapparaten hadden de volgende harde (niet te wissen) foutcodes:
- 0467 Deurcontactschakelaar passagierszijde kortsluiting naar massa
- 046D Slotschakelaar schuifdeur rechts kortsluiting naar massa.
- *** Deurinitialisatie passagierszijde foutief
Korte uitleg over systeem schuifdeur Peugeot 1007
Om te beginnen even een korte uitleg hoe het systeem hoort te werken: Op het moment dat de deurhandel opengetrokken wordt, of het knopje bediend wordt om de deur te openen, stuurt de regeleenheid schuifdeuren de motor van de slotontgrendeling aan. Hierdoor komt de deur achter uit het slot. Tegelijkertijd wordt de motor van de slotplaat aangestuurd om de slotplaat iets naar buiten te sturen. In het deurslot zit ook een microschakelaar die een 12 volt signaal uit de bsi kort aan massa legt op het moment van openen / sluiten. Als dit signaal geregistreerd wordt, wordt de motor van de schuifdeuren aangestuurd door de deurregeleenheid totdat het contact “einde-opening” bediend wordt.
Sluiten eigenlijk vice versa, de motor van de schuifdeur wordt aangestuurd totdat de microschakelaar in het slot registreert dat de deur gesloten is, op dat moment wordt de slotplaatmotor geactiveerd die de deur helemaal sluit.
Waar te beginnen?
Het is een vrij complex systeem en de meeste meetpunten zitten goed weggewerkt. (deurregeleenheid zit onder het tapijt van de bestuurdersstoel bijv.) Verder is het vrijwel onmogelijk om aan de a-stijl connectoren te meten aangezien deze alleen contact maken met gesloten deuren en dan kom je helaas niet meer bij de stekkers. Wat vrijwel meteen opviel was dat ook de centrale vergrendeling alleen op de linkerdeur werkte en de elektrische ramen aan beide zijden niet. Deze klacht was ons niet doorgegeven. Besloten werd na het controleren van diverse zekeringen om de pulldown schakeling van de microswitch in het slot van de werkende deur links te controleren met de scoop. Hieronder is het beeld van de linkerdeur, hoe het hoort te werken:
Bij de rechterdeur die handmatig bedient wordt, mist de massapuls:
Op het moment dat de betreffende pen op de a-stijl connector met een testlampje aan massa gelegd wordt, zie je dat de livedata dat registreert. Dat betekend dat het circuit vanaf de a-stijl connector (voertuigzijde) en de verwerking van het signaal door de bsi in ieder geval in orde is. Aangezien er in de rechterdeur helemaal niets werkte, en het lastig was om de a-stijl connector te controleren in aangesloten toestand, besloot ik om diverse componenten in de deur te controleren. Hierbij constateerde ik dat de motor van de slotontgrendeling toch echt wel een onderbreking had! Vreemd, dit onderdeel was al gewisseld met de andere deur? De motor was gelukkig op voorraad bij de plaatselijke dealer. Helaas, na montage nog steeds geen werkende schuifdeur. En nu dan? Aangezien er nog steeds helemaal niets werkte in de deur ging mijn vermoeden uit naar een missende massa of voeding via de a-stijl connector. De enige manier om de deurcontacten te controleren was om ze uit te bouwen en aan elkaar te tierippen en daarna de pennen 1 voor 1 door te meten. Normaal ben ik geen voorstander van weerstandsmetingen, eigenlijk moet er belast gemeten worden, maar dit is vrijwel onmogelijk bij dit systeem maar ik hoopte op deze manier toch al uitsluitsel te krijgen.
Penbezettingen controleren
Helaas , hier klopt echt iets niet! Geen enkele penverbinding klopt. Links is het schema te zien welke pennen met elkaar verbonden worden als de deur gesloten is. Rechts is te zien wat ik gemeten heb. PRECIES ANDERSOM! :
Voor de zekerheid nog even gecontroleerd of er nog andere schema’s te vinden waren, maar dit was toch echt het enige kloppende schema! Hoe kan dit nu? Mij viel in dat de monteur vertelde dat de contact deurzijde vervangen was, maar dat de sloperij de voertuigzijde niet had. Tijd voor een inspectie: Mij viel op dat er een lipje aan de achterkant van de connector was afgebroken. Na het openmaken van de contacten heb ik het probleem gevonden: de monteur heeft de connector uit elkaar gehaald, waarschijnlijk om te kijken of er iets aan te zien is en heeft daarna het kapje 180 graden verkeerd gemonteerd!
Terug naar onze schuifdeuren!
CV: werkt weer, elektrische ramen: werken weer, schuifdeur: werkt niet! Het enige signaal dat bij de rechter deur miste wat de linker deur wel had was het signaal van de microschakelaar in het slot. Dit signaal is uiteraard van groot belang, want als de schuifdeurmotor aangestuurd zou worden op het moment dat de deur nog in het slot zit, zou de hele mechaniek stuk getrokken worden. Na het juist bestuderen van dit signaal bij de werkende linker schuifdeur met onze scope besloot ik het signaal met mijn testlampje na te bootsen aan de rechter deur. Op het moment van deur openen legde ik het signaal kort aan massa en toen ging de deur voor het eerst weer elektrisch open!
Bij het sluiten precies hetzelfde, kort voordat de deur in het slot viel even een massapuls en ja hoor, de deur sluit netjes en de slotplaat trekt hem helemaal dicht! Mooi, op deze manier in ieder geval uitgesloten dat er nog meer defect was! Waarom miste die massa puls? 12v komt vanuit de bsi naar de microschakelaar in het deurslot. de schakelaar legt het signaal even aan massa op het moment dat het slot dichttrekt. Helaas zit het slot helemaal achter in de deur en is het onmogelijk om eraan te meten. Het slot was al vervangen door een nieuw exemplaar…. Zou het dan toch stuk zijn? Helaas moest de hele deur uitgebouwd worden om het slot uit te bouwen. Na doormeten van de de schakelaar was het duidelijk, hier schakelde niets meer! Te zien is dat er van de microswitch een soort printbaan loopt naar de connector.
Ook deze is doorgebrand door het verkeerd monteren van de connector. Na het opnieuw vervangen van het deurslot werkte de schuifdeur weer als vanouds!
Waar is het nu mis gegaan?
Als je google raadpleegt betreffende schuifdeurstoringen aan een 1007 vind je eigenlijk maar 2 veel voorkomende oorzaken: De A-stijl connectoren en de motor van de slotontgrendeling. De garage is begonnen met de a-stijl connectoren en hebben hierbij een extra storing gecreeërd. Daarna hebben ze de motoren gewisseld (het enige echte euvel van deze peugeot). Uiteraard werkte het hierna nog steeds niet. Als je dan niet precies weet hoe het systeem werkt wordt het inderdaad een heel lastige storing!