Inlaatkanaal stralen reinigen

Verwijderen koolafzetting inlaatkanaal

Direct ingespoten benzinemotoren en diverse dieselmotoren krijgen regelmatig last van koolstofafzetting in de inlaatkanalen en op de inlaatkleppen. Hierdoor ontstaan er vernauwingen met tenslotte diverse klachten en storingsbeelden tot gevolg. Deze koolafzetting is hardnekkig en lastig te verwijderen. Meestal biedt een chemische behandeling onvoldoende resultaat. Het stralen van het inlaatkanaal, ook wel Walnut Blasting genoemd, met walnoot granulaat biedt dan de beste oplossing.

Onderstaande klachten zijn meestal te herleiden aan een vervuiling van het inlaatspruitstuk of kleppen veroorzaakt door koolafzetting in het inlaatkanaal;

  • Verminderd motorvermogen
  • Onregelmatige lopen van de motor
  • Verhoogd brandstofverbruik
  • Slecht stationair draaien
  • Motorstoringen
  • Slechte gas respons
 

De meeste klachten zijn vooral bekend bij BMW, Mini, Peugeot en Citroen motoren

Bij de BMW N43,N53 en de PSA THP motoren van Peugeot en Citroen komt vervuiling door koolafzetting in het inlaatkanaal veelvuldig voor, maar ook zijn deze problemen bij de TFSI en FSI motoren van Volkwagen, Skoda en Audi gerelateerd aan vervuiling door kool gekend.  

Inlaatkanaal reinigen, hoe gaat dit in zijn werk ?

Het reinigingsproces kan uitgevoerd worden zonder de cilinderkop te demonteren, het demonteren van het inlaatspruitstuk is soms wenselijk. Hierna wordt van iedere cilinder het inlaatkanaal en de kleppen gestraald, het straalmateriaal is walnootgranulaat een zacht soort straalzand dat inlaatkanalen en kleppen niet aantast. Hiermee wordt alle koolaanslag verwijderd. Afhankelijk van de vervuiling en aantal cilinders duurt het reinigingsproces zo’n 5 a 6 uur.

 

Vervuiling door koolafzetting.

Resultaat na stralen inlaatkanaal

Afspraak maken