Inlaatkanaal stralen reinigen
Verwijderen koolafzetting inlaatkanaal
Direct ingespoten benzinemotoren en diverse dieselmotoren krijgen regelmatig last van koolstofafzetting in de inlaatkanalen en op de kleppen. Hierdoor ontstaan er vernauwingen met diverse oorzaken en storingsbeelden tot gevolg. Deze koolafzetting is hardnekkig en lastig te verwijderen, vaak biedt een chemische behandeling onvoldoende resultaat. Het stralen van het inlaatkanaal ook wel Walnut Blasting genoemd met behulp van walnootgranulaat is hiervoor de beste oplossing.

Onderstaande klachten zijn meestal te herleiden aan een vervuiling van het inlaatspruitstuk of kleppen veroorzaakt door koolafzetting.
- Verminderd motorvermogen
- Onregelmatige lopen van de motor
- Verhoogd brandstofverbruik
- Slecht stationair draaien
- Motorstoringen
- Slechte gas respons
Inlaatkanaal reinigen, hoe gaat dit in zijn werk?
Het reinigingsproces kan uitgevoerd worden zonder de cilinderkop te demonteren, demontage van inlaatspruitstuk is soms wenselijk. Hierna wordt van ieder cilinder het inlaatkanaal en de kleppen gestraald, het straalmateriaal is walnootgranulaat een zacht soort straalzand dat inlaatkanalen en kleppen niet aantast. Hiermee wordt alle koolaanslag verwijderd.

Klachten BMW, Mini, Peugeot en Citroen vervuiling inlaatkanaal door koolafzetting
Bij de BMW N43, N53 en de PSA THP motoren van Peugeot en Citroen komt vervuiling door koolafzetting in het inlaatkanaal veelvuldig voor, maar ook zijn deze problemen bij de TFSI en FSI-motoren van Volkswagen en Audi gerelateerd aan vervuiling door kool gekend.